Pagina's

10 november 2023

pompoen­soep - rvdm



Dit is mijn recept van de maand november. Zie voor recepten van anderen op het blog van Elisabeth.

Er zijn vele recepten voor pompoensoep. Dit is de mijne. Mijn 'geheim' is dat ik ook de schil gebruik.
Het recept stond eerder op mijn blog, in een beknoptere versie.

Ik maak een grote pan, vries de soep in porties in. En ik voeg er iedere keer wat anders aan toe als ik een portie ga eten. Een handje erwtjes en verbrokkelde blauwe kaas. Of broccoliroosjes met geraspte kaas erover. Een beetje chili-olie over de soep druppelen voor een beetje pit is ook een goed idee. Of ik doe er stukjes gebakken pittige chorizo en een dot crème fraiche door. De mogelijkheden zijn eindeloos.


Pompoensoep

Wist je dat je de schil van de pompoen ook kunt eten?

Snij de gewassen pompoen doormidden, haal de pitten en zaadlijsten eruit.
Snij de pompoen in parten.
In de oven op 200 graden voor 20 min.
Dan is het vruchtvlees inclusief de schil zacht.
Snij in stukken inclusief de schil en voeg water toe en bouillonblokjes.
Ik deed er ook wortel en ui in (zakje gesneden hutspot-groenten).
Koken tot de wortel zacht is.
Gekruid met knoflook, zout en peper.
Pureren.

Eet smakelijk!

21 opmerkingen:

  1. Dat is goed nieuws dat je de schil ook kunt eten. Want ik vind het echt een 'rot' werkje om een pompoen te schillen. Tot nu toe maakte ik pompoensoep met een verspakket van AH. Je toevoegingen ga ik ook uitproberen. Dankjewel voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een rotklus. Maar met zo'n zak voorgesneden hutspotgroenten hoef je bijna niets meer te doen. Alleen de pompoen in parten snijden voordat hij de oven in gaat.

      Verwijderen
  2. Heerlijk. Ik kook pompoensoep ook altijd met schil, maar doe het niet eerst in de oven. Ik maak ook een grote pan, altijd handig om wat uit de vriezer te kunnen halen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soep is echt iets om in grote hoeveelheid te maken en in te vriezen. Voor makkelijke dagen.

      Verwijderen
  3. Ja, die tip heb ik ook al eens gekregen een het maakt een groot verschil, veel eenvoudiger. Ik vind de verschillende aanvullingen, die je er bij geeft ook heel fijn.
    ik maak ook een grote pan, vries het in en dan zijn zulke aanvullingen extra leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk! Pompoen eten we pas sinds een jaar of tien maar diverse varianten, waaronder de soep, staan geregeld op het menu tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Klinkt lekker, dit ga ik ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik maak regelmatig pompoensoep en neem dan altijd een biologische pompoen als ik hem niet schil. Crème fraîche maakt soep altijd lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik lust heel graag soep, maar pompoensoep nou net niet zo.
    Begin van het jaar uitgenodigd op de soep bij de klimvrienden (samen met het andere klimechtpaar).. we konden kiezen tussen pompoensoep en snert.. nou, die keuze was makkelijk voor mij haha. De gastvrouw vertelde dat ze het schillen van de pompoen het lastigste karweitje gevonden had, waarop de andere vriendin riep: 'de schil eraf?? maar dat hóéft helemaal niet!!' Ohoh.. het gezicht van die gastvrouw..! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pompoensoep moet je lekker maken met toevoegingen. Maar erwtensoep zou ik ook niet afslaan.

      Verwijderen
  8. Dank je wel voor de tip van de oven. Het schillen van pompoen houd me altijd tegen om pompoensoep te maken. Ik ga deze variatie zeker een keertje proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hou van pompoensoep, manlief daarentegen niet.
    Voor soep mag je me wakker maken, ben er dol op.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geweldige tip over de oven. Dat maakt het koken van deze soep natuurlijk veel makkelijker en zal het ook nog lekkerder maken. En wat een lekkere dingen doe je erin. Deze soep gaan we zeker maken.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mmmm heerlijk, pompoensoep vinden wij heerlijk :)
    Zeker met dit weer erg lekker. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat van die gesneden hutspot groenten vind ik een handige tip. Beankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ziet er heerlijk uit, en inderdaad met schil geeft het veel meer smaak.
    Binnenkort maar weer eens maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ben dol op soep! En pompoensoep is één van mijn favorieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijk,pompoensoep. Ik doe er vaak kerrie in,zeker op een koude dag. gr. Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat grappig, ik heb ook voor een recept van pompoensoep gekozen. Anders natuurlijk, maar ook met schil. Sinds ik ontdekt heb dat het heel goed kan, is het helemaal niet zoveel werk. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.