Pagina's

27 november 2023

deventer aan zee



Ik overdrijf natuurlijk met de titel van dit blogje. Maar de hoge waterstand in het IJsselgebied heeft wel degelijk met klimaatverandering te maken door de overvloedige regenval van de laatste tijd.

Met alle berichten over dat hoge water moest ik zaterdag natuurlijk wel even een kijkje gaan nemen op de IJsselkade hier in Deventer. Het water staat tot een halve meter onder de rand van de bovenkade. De benedenkade staat onder water. Het was raar weer: dan weer een bui en drie minuten later scheen weer de zon. 





Het is een enorme watervlakte, indrukwekkend om te zien. Het water stroomt snel en er staat een stevige wind die voor golven zorgt. En het licht geeft het water soms een rare kleur.





Het pontje vaart wel. Het is zaterdag, altijd druk, kijk maar hoeveel mensen er aan de overkant op de steiger staan te wachten.




Tussen de huizen door kun je het hoge water van de IJssel al zien. Het machtige water.

Er is trouwens veel aan gedaan om de grote hoeveelheden water op te vangen als het moet. Het project Ruimte voor de Rivier heeft daar voor gezorgd. Ik blogde daar eerder over.




25 opmerkingen:

  1. Mooie foto's.Hopen,dat het water niet te hoog komt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar is veel aan gedaan om dat te voorkomen. Ik heb een link naar Ruimte voor de Rivier toegevoegd.

      Verwijderen
  2. Wat een verschil met de zomer van ' 22. Toen stond de IJssel heel erg laag. Toen moest je voor het pontje steil naar beneden lopen om er te komen. Nu haast angstaanjagend hoogwater, zeker voor wie in Deventer woont. Indrukwekkende foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al vaak geblogd over de waterstand van de IJssel. Niet te geloven hoeveel verschil er is tussen laag en hoog.

      Verwijderen
  3. Echt indrukwekkend!! Las net in de krant dat het gemaal in Zwartsluis het er maar druk mee heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat water moet allemaal naar dat grote opvangbassin = IJsselmeer.

      Verwijderen
  4. Ja wat Conny ook zegt, het is angstaanjagend. Niet zozeer de hoge waterstand nu, maar het feit dát het gebeurt en dat er nog steeds niet veel aan 'het klimaat' wordt gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het tijdstip is uitzonderlijk: meestal is het pas hoog water in januari/februari door smeltwater uit de Alpen. Deze keer is het extreme regenval. En dus wel degelijk door de klimaatverandering beïnvloed.
      En ja, ik vrees voor het klimaat....

      Verwijderen
  5. Indrukwekkend en angstaanjagend.. wil er liever niet te lang bij stilstaan, bij die klimaatverandering.. dan lig ik er wakker van.. het gaat allemaal nog veel sneller dan men ooit heeft kunnen voorzien.. brrr!
    Maar je foto's zijn prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch wordt er achter de schermen veel gedaan om het water het hoofd te bieden. Maar of het genoeg is?

      Verwijderen
  6. Ja, ook hier bij Doesburg staat het water hoog en de benedenkade onder water, indrukwekkend om te zien al dat water. Gelukkig zijn er maatregelen getroffen, de uiterwaarden kunnen het aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zeker hoog...
    Wat moet dat straks worden (als dit zo blijft) in februari.
    Maar het geeft wel mooie beelden hè en Deventer aan Zee is een passende titel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Indrukwekkend, en beangstigend - nú al zulk hoog water! Maar je maakte er prachtige beelden van, ondanks de dreiging op de achtergrond geniet ik daar toch erg van: Deventer, en het water...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag op fb prachtige foto's voorbij komen. Vanaf de andere kant genomen of vanaf de Lebuinustoren. Maar zo ver ben ik niet gegaan.

      Verwijderen
  9. Wat machtig, zeg, dat water. Ik hoop niet dat het hoger komt, maar met alle neerslag die wordt verwacht zou het zomaar kunnen. Ik hoop dat je nog eens gaat kijken en laat zien hoe het daar gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het schijnt dat er nog ruimte is in het IJsselmeer om het water op te vangen.

      Verwijderen
  10. In Deventer heb ik het hoge water nog niet gezien, behalve een blik vanaf de Wilhelminabrug. Zaterdag waren we met vrienden in Zutphen en daar heb ik de hoge IJssel en ondergelopen delen wel gezien. Blijft altijd indrukwekkend om te zien. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is zo'n rivier dat een machtige plas water hè. Indrukwekkend maar ook enigzins zorgelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik hoop dat jullie droge voeten houden! Best bedreigend zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zoooo. Dat is heel veel water. En er miet nog veel meer gedaan worden om het vele komende water in de toekomst te bergen. Dat hoorde ik op het nieuws

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, indrukwekkend zoveel water hè... Bij ons hebben ze delen van de Biesbosch onder laten lopen die daar speciaal voor zijn ingericht. We zijn maar niet wezen kijken, want dat werd juist afgeraden...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij wonen niet ver van de Rijn. Ik ben een beetje bang om te gaan kijken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.