Pagina's

01 december 2023

opruimen - wat mag blijven



Misschien herinner je je nog deze enveloppe vol met fotootjes. Van mijn moeder heb ik stapels fotoalbums van vroeger. Maar dit is ongeveer alles wat ik van mijn vader heb. Losse fotootjes van verre buitenlanden waar hij ooit werkte.

Ik was de laatste tijd weer een stuk opruimwerk aan het doen. Mijn balkon en vaste planten zijn winterklaar. En er gingen weer ladingen naar de kringloop. Vooral overbodige keukenspullen, bakvormen en dergelijke. Heerlijk vind ik dat. Het voelt steeds lichter. Ik voel steeds lichter. Maar er zijn ook dingen die mogen blijven.

Op mijn kast staan twee uit ebbenhout gesneden koppen uit Afrika. Door mijn vader meegenomen uit Nigeria toen hij daar werkte eind jaren veertig. Voordat hij met mijn moeder trouwde in 1949. Ze hebben altijd bij mijn ouders op de kast gestaan. En nu staan ze dus bij mij op de kast. 

Ik heb ze altijd mooi gevonden. Als kind al. En vooral dat ebbenhout vond ik zo intrigerend. In het sprookje van Sneeuwwitje heeft ze een huid wit als sneeuw, lippen rood als bloed en haar zwart als ebbenhout. 




Is het wel 'woke' om ze mooi te vinden? Ze zijn door mijn vader als souvenir gekocht. Het is geen roofkunst of zo. Maar natuurlijk wel uit een tijd dat kolonialisme nog hoogtij vierde. 

En nu vond ik twee fotootjes in die enveloppe. Van een koopman die tussen al zijn koopwaar nog meer houtsnijwerk heeft staan. Zouden ze daar gekocht zijn? 


22 opmerkingen:

  1. Wat leuk, ik denk ook altijd aan Sneeuwwitje als het over ebbenhout gaat. En zo langzamerhand krijg ik een hekel aan het woord woke. Natuurlijk kunnen die koppen. Je vader heeft ze eerlijk gekocht en daarmee zijn waardering getoond. Ze zijn prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha... helemaal eens met Bertiebo wat betreft dat woord 'woke'. Daar gaan bij mij ook de nekharen van overeind, zo'n eng New cAge begrip. Dus blijf die beeldjes inderdaad lekker mooi vinden. Ze ZIJN mooi, en toen was de wereld anders. En de kans is groot dat je vader de verkoper van die prachtige beeldjes op de foto heeft gezet. Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. New Age zou ik niet weten, maar sommige dingen liggen ineens wel gevoelig. Ik denk ook dat mijn vader die fotootjes maakte.

      Verwijderen
  3. Dat zou echt het laatste zijn waar ik me druk om ging maken.. of het wel woke is om iets heel moois mooi te vinden..! Maar ik ben dan ook totáál niet woke natuurlijk hahahaha!
    Ebbenhout is prachtig.. heel zwaar hè.. volgens mij is dat het enige hout dat zinkt in het water? Maar wat voor boom zou dat dan geweest zijn.. een 'ebbe'..? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben meteen gaan googlen naar de boom. Het schijnt een heel geslacht aan bomen te zijn die ebbenhout leveren: Diospyros (familie Ebenaceae). Geen Nederlands naam dus. Het zijn inderdaad zware beelden.

      Verwijderen
  4. Wat een mooie beelden. Lekker laten staan als herinnering aan je vader lang geleden. En die foto's erbij zijn heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze horen gewoon bij mijn jeugd, ik ben met die beelden opgegroeid.

      Verwijderen
  5. Heerlijk hè opruimen. De koppen zijn prachtig, een mooie herinnering aan je vader.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn hè, zo opruimen. Die beelden zijn gewoon mooi, niks wokes aan, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik begrijp het hele begrip "woke" niet. Wanneer zelfs onze minister van Justitie het als het grootste gevaar ziet. Ik denk dat ik woke ben, eerlijk gezegd. Culturele toe-eigening begrijp ik wel. Volgens mij is dit wanneer een Westerling een element van een ander volk gebruikt alsof hij/zij het gemaakt heeft. Maar hier is daar toch geen sprake van? Iemand maakte twee prachtige beeldjes, gaf uitdrukking aan zijn/haar cultuur en je vader kocht het. Ik vind de beeldjes ook heel mooi. Ik heb ondertussen ook heel wat weggedaan. Na een lastige start heb ik er uiteindelijk plezier in gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor mij is 'woke' voor ons witte mensen: respect voor andere culturen en huidskleuren. En ik denk dat ik dat wel ben. Waarom is dat een gevaar?

      Verwijderen
    2. Omdat het verdeeldheid in de hand werkt.. terwijl het dat júist niet zou moeten doen. Alles is niet zo zwart/wit als die woke mensen het doen laten uitschijnen. En alles wordt nu nog veel meer in hokjes ingedeeld.. een aparte tv-zender voor zwarte mensen.. waarom? ik ben meer voor alles bij elkaar en inderdaad elkaar respecteren.

      Verwijderen
    3. Ja, dat snap ik dat je dat zegt, mizzD. Maar toch kan ik het ook begrijpen. Er is zo lang onderdrukt, en dat zit zwarte mensen heel hoog, dat het nu even allemaal eruit moet. Als het goed is komt daar wel weer balans in.

      Verwijderen
  8. Al die flauwekul over woke, gewoon genieten van die mooie beelden die een herinnering zijn aan je vader. Prachtig toch? Ik heb twee kandelaars, gekocht in Zuid-Afrika toen ik daar op bezoek was bij onze dochter die daar stage liep. Diep zwart zijn ze, uitgesneden dus waarschijnlijk ook ebbenhout. Leuk om te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtige koppen! Je mag toch overal souvenirs kopen? Niks mis mee hoor, vind ik.
    En die foto's zul je wel koesteren!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige beelden. Ik zou er van genieten. Tegenwoordig moet je overal wat achter zoeken, lijkt het. Goed weekend. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi om zo'n envelop oude foto's te hebben! En net als de andere commenters, ik zie het beeld ook als souvenir en herinnering aan je vader. Iedereen vindt tegenwoordig overal wel wat van ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik denk dat dat idee juist is. Ik vi d ze ook mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Niet meedoen met dat woke-gedoe en vaak dwingende regels. Veel mensen weten uit zichzelf wel,wanneer hun gedrag respectvol is. En zo zijn die koppen ook gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik merk dat het woord 'woke' veel misverstand oproept. Ik sluit de reacties.

    BeantwoordenVerwijderen