Pagina's

30 december 2023

koorddansen - terug kijken en een beetje vooruit



Het allerleukste van dit jaar was natuurlijk dat ik oma werd. Er is niets wat daarmee te vergelijken is, een geweldig en overweldigend gevoel. Ik ben een oma op afstand. Het is wat het is. 

Terugkijkend op het afgelopen jaar, komt het woord  

koorddansen 

in me op. Want dat is wat ik heb gedaan: balanceren tussen doen-wat-ik-wil en doen-wat-ik-kan. En wat ik kan is minder dan wat ik wil. 

De post covid blijft me parten spelen: vooral de spierpijn. 
Er gaat veel energie zitten in dingen-die-moeten. En er blijft weinig energie over voor dingen-die-het-leven-leuk-maken. Want de praktijk is dat vooral die leuke dingen wegvallen omdat ik zo druk ben mijn hoofd boven water te houden. En dat moet veranderen. Waarmee ik meteen een voornemen voor het komende jaar te pakken heb. Daar kom ik nog op terug.

Want er zit ook een soort strijdbaarheid in mij. Ik ben een Ram tenslotte. Ik ben van het doen. Niet van het stilzitten. Dus het komende jaar moet er een worden van oplossingen. Van veranderingen. En daar kom ik binnenkort over te bloggen.

Mijn nieuwe woord voor het komende jaar - lees maar terug wat ik daar in voorgaande jaren over schreef - moet iets zijn in de trant van veranderingen. Het moet

anders

En daar ben ik mee bezig.

16 opmerkingen:

  1. Wat een mooie illustratie van je koorddansen!!! En dat het anders moet en dat je daar zo te lezen klaar voor bent, is ook mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een oudje, en meer dan één koord, maar wel leuk om te gebruiken.

      Verwijderen
  2. Klinkt goed. Ik hou ook van dit woord. Ik ga het het komende jaar volgen hoe je dit gaat aanpakken. Misschien leer ik er ook wat van. Op sommige punten mag het bij mij ook ANDERS. Ik wens je plezier en creatieve oplossingen bij het uitzoeken hoe het anders kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie terugblik op een moeilijk jaar voor jou. Hopelijk gaat het ANDERS goed voor je uitpakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eén duidelijk hoogtepunt in 2023 dus.. je kleinkindje! :-)
    Maar ook een duidelijk minpunt.. en goed dat je dat aan gaat pakken hoor.. er moeten ook leuke dingen in het leven blijven, daar trekt een mens zich aan op. ANDERS is een mooi woord voor een nieuw jaar.. maar ik zou soms al blij zijn als het volgende jaar voor mij HETZELFDE bleef.. al word dat niet míjn woord. Dat wordt denk ik EELT.. en dan vooral op m'n ziel.. word de laatste tijd teveel gepiepeld door mensen die ik hoog had zitten en dat doet me verdriet. En dús ga ik wat meer eelt kweken hehe. Maar daar wil ik niet te veel over uitwijden op m'n blog hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie gedachte: eelt. Niet leuk dat het moet natuurlijk, maar soms moet het. Nee geen dingen voor je blog, dat snap ik.

      Verwijderen
  5. Je kleinkind was een hoogtepunt, helaas waren er ook minpunten afgelopen jaar. Ik wens je veel sterkte toe voor het komende jaar met oplossingen en veranderingen, ik ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken. Fijne jaarwisseling gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een kleinkind is een wonder, dat heb je mogen ervaren. Jammer dat jullie ver van elkaar wonen, maar misschien gaat dat ooit nog eens veranderen. Ik ben ook een Ram en vooruitgaan staat hoog op mijn lijst. Maar ook af en toe rust, dat heb ik dit jaar te weinig gedaan. Misschien is dat ook wel goed voor mij: Anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moeilijk he,die balans. En dat leuke dingen er dan bij inschieten. Bij mij was een goede huishoudelijke hulp al een verbetering. En toen kwam er een schat van een vrouw op mijn pad,die regelmatig de tuin onderhoudt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik wens je veel moois in 2024, een verbeterde gezondheid en veel mooie wandelingen die weer mooie foto's opleveren. Kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, je had een zwaar jaar en het is ontzetten moeilijk om een balans te vinden om met jouw klachten om te gaan. Ik begrijp dat helemaal en ben benieuwd wat jouw plannen zijn voor het aankomende jaar. Fijn dat dat dat lichtpuntje, je kleinzoon, blijft schijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kost veel energie ja, balanceren op een koord, en dan ook nog de focus houden op je doel... 'loslaten' is niet iets wat je wilt, op een koord. Je woord voor het nieuwe jaar is goed gekozen (vind ik). En überhaupt: dat woord van het jaar (heb ze even teruggelezen): mooie symboliek om je door het jaar heen aan vast te kunnen houden, om steeds weer te (her)ijken. Fijne jaarwisseling, en ik wens je alvast een prachtig 'ander' jaar toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja ik wist dat jij het er al langer moeilijk mee had. Ik las na drie maanden is het Long cold. Ik ben nog pas een paar weekjes onderweg en verwacht nog wel verbetering maar het is zo wie zo een weg van opmerkzaamheid en doen zoals het goed voelt. Ik hoop voor jou dat je een goede 'andere bevindt. Ik ben heel benieuwd wat je erover gaat schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi om het nieuwe jaar een thema mee te geven.Ik wens je alle geluk toe en kracht om dit gestalte te geven. Ik blijf je graag volgen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.