Pagina's

08 december 2023

pompoen-gember chutney - rvdm



Recept van de maand december. 
Kijk op het blog van Elizabeth wie nog meer meedoet. 

Ingrediënten:
(voor 2 kleine jampotten)

1 ui, fijngesnipperd
500 gr geschilde pompoen, in heel kleine blokjes
12 bolletjes geconfijte gember, fijngesneden
100 gr rozijnen, gewassen
100 gr cashewnoten, grof gehakt
100 gr donkere basterdsuiker
150 ml wittewijnazijn
100 ml gembersiroop
1 theelepel kurkuma
1/4 theelepel cayennepeper

Roer in een pan alle ingrediënten door elkaar. 
Voeg naar smaak zout toe. Ik gebruikte in plaats van cayennepeper gemalen chilivlokken. Een klein beetje maar want het is al pittig door de gember. 
Breng alles op hoog vuur aan de kook.
Zet het vuur laag en kook de chutney ca. 50 minuten.
Roer regelmatig. Als de massa te dik wordt, voeg een klein scheutje water toe.
Laat de chutney afkoelen.
Voeg eventueel nog een beetje zout toe.


Uit: Smaakmakend, augustus 2006

Het recept zat in mijn bewaarmap. Ik had het allang niet meer gemaakt.
Maar voor de kerst leek het me een geschikt recept. Ook als cadeautje in een leuk potje.

Je kunt de chutney langer bewaren, als je de potjes steriliseert, zoals bij jam. Anders is het beperkt houdbaar. Je kunt chutney ook invriezen. Dat laatste doe ik, zodat ik het kan bewaren totdat ik potjes vul als kerstcadeautjes.

In het recept staat: Lekker bij blokjes kaas of partjes appel. Of als smaakmaker in dressings. Maar bij vlees of een salade is ie ook erg lekker.


21 opmerkingen:

  1. klinkt heerlijk. Dat ga ik ook eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Superlekker: beetje pittig, maar ook zoet en licht zuur.

      Verwijderen
  2. Wat een verrassend leuk recept; weer eens heel iets anders! Gember is ook heel gezond, alleen oppassen als je lage bloeddruk hebt...
    Ik zie mezelf al potjes chutney klaarmaken in de keuken!
    Dankjewel voor het delen en alvast een fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, geen recept voor een dagelijkse maaltijd. Maar iets om af en toe te maken.

      Verwijderen
  3. Dat klinkt super lekker! Ga ik ook eens proberen. Leuk idee om dit in mooie potjes weg te geven ook

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die potjes om weg te geven vind ik zo leuk. Vandaar dat ik het nu plaats, er is nog tijd om te maken voor de kerst.

      Verwijderen
  4. Dat zijn altijd hartstikke leuke kadootjes! Ik kreeg laatst zo een zelfgemaakt potje jam van een vriendin.. heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze chutney variant ken ik niet, lijkt me heerlijk. Ga deze zeker maken. Ik had pas geleden een tomaten chutney, op een marktje gekocht, ook al anders dan anders. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad ook heel leuk om cadeau te geven, goed idee !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk en ook leuk om als cadeautje weg te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prima recept, ik maak wel meer chutney. En leuk idee om er cadeautjes van te maken in die potjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk Judy! Lekker ook op een boterham of broodje met kaas of kipfilet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ou, dit lijkt me heerlijk. Leuk om te maken en handig dat je het kan invriezen. Ik ga het zeker maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat heb ik nu nog nooit gemaakt, lijkt me super leuk om te doen, alle ingrediënten die erin zitten lust ik ook nog eens. Bedankt voor het delen. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit ziet er verrukkelijk uit Judy en ga ik zeker een keer maken.
    Inderdaad ook leuk om cadeau te doen, goede TIP.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat lijkt me heel erg lekker en erg leuk om als cadeautje te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lijkt me leuk en lekker maar aan mij niet besteed ik houd niet van koken en moet mijn suiker inname beperken en dat is deze dagen toch al zo lastig ik zou zeggen: leef je lekker uit Judy

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Judy this sounds delicious and so pretty as well. Chutney is something I have never used or made. Need to put that on my list of things to try in 2024. Hope you are enjoying the start of the Christmas season. Take care and have a lovely weekend. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat ziet dat er lekker uit! Ik houd erg van pompoen en ook van gember, dus dit recept ga ik zeker uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.