Pagina's

10 september 2023

herfstig en monumentendag



Er zijn mensen die er niet aan willen. Maar er hangt toch echt al een beetje herfst in de lucht. Ik was op zaterdagochtend op pad voor Open Monumentendag en het was heiïg maar ook warm. Vreemd weer. De doorkijk naar de IJssel vanaf het Grote Kerkhof was versluierd door mist. 




Er was al flink wat volk op de been voor de Open Monumentendag. Mensen die een hele route deden. Ik liep even binnen bij de ijskelder van de Lebuinuskerk




De ijskelder aan de voet van de toren doet nu dienst als restauratieatelier en ook als vergader- en ontvangstruimte. Er was een muurschildering en een demonstratie vergulden te zien.





Hoewel veel mensen een hele monumentenroute deden, had ik voor mezelf gekozen om één locatie te bezoeken. Daar zal ik morgen over bloggen. De ijskelder was een extraatje. 
En onderweg zag ik dit raam.





Maar het was vooral het rare weer dat me trof die dag. Herfstig. En dit zijn toch echt herfstasters.


15 opmerkingen:

  1. Bij ons was het gisteren ook erg mistig. Tja, de herfst komt er echt aan. Wat een leuke demonstratie zag je, dat vergulden is echt een vak apart.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een bijzondere sfeerfoto's. Vooral ook dat raam!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. GELUKKIG DEZE WEEK OOK HERFST-KOELTE

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's, vooral die van dat raam inderdaad, mooi! En hier precies hetzelfde weer: mistig, en warm. Zeer groeizaam. We zien het gras gewoon groeien... (en het onkruid, gggrrr) Groetjes, Anuscka

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Denk dat het dóór die rivier komt, die herfstige sfeer met dat mistige.. de warmte verdampt het water hè..! Maar de herfst komt tóch wel hoor, ook al is het warm.. de bomen verkleuren sowieso.. en de blaadjes beginnen al flink te vallen.. misschien nog wel méér nu het zo warm is. En de astertjes bloeien inderdaad overal! :-)
    Mooi dat raam met het kerkraam erin gespiegeld.. én de siernetels! :-)
    Ik deed ook een route.. er waren hier in R'dam verschillende routes van 6km uitgezet, met daarbij wat monumenten die open waren om te bezoeken, maar ook gewoon waar je alleen langs kwam.. leek me wel leuk om te doen, dus ik ben naar Charlois getramd om die route daar te doen.. daar kom ik nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Later brak de zon door, echt herfstweer, maar dan te warm.
      Ik had graag nog een ding willen bezoeken, maar geen puf vandaag. Dat moet tot volgend jaar wachten. :) Ben benieuwd naar jouw bezoek aan Charlois.

      Verwijderen
  6. Ja, het is vreemd weer, gelukkig koelt het deze week af. Mooie foto van dat raam.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik gebruik liever het woord nazomer, maar echt belangrijk is het niet. Ja, de natuur begint te kleuren, hier ook maar dat kan ook het gevolg van de droogte zijn. Mooi, die foto dan dat raam.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er hangt inderdaad een vreemd gevoel in de atmosfeer, en alles begint
    al wat herfstkleuren te vertonen. Prachtige foto's laat je zien en vooral
    de laatste de foto van het raam met de weerspiegeling van de kerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het weer klopt niet bij de tijd van het jaar, maar het is toch genieten als het niet al te warm is.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat doorkijkje naar de IJssel, wat mooi met de mist en toch zie je iets. Dat raam is ook mooi gezien. Wij hadden vandaag zoiets. Gordijn uit de gang weerkaatste op het keukenkraan en leek op het zonnescherm te zitten. Geen foto genomen helaas. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De eerste kastanjes liggen al weer bij café Doedel

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.