Pagina's

15 september 2023

een soort tapijt



Een paar dagen geleden liep ik langs de zijkant van de bieb hier in Deventer. En ik zag twee mensen foto's maken van de natuurstenen tegels voor de ingang, die je hier door de fietsen bijna niet kunt zien. Nu had ik een tijdje geleden opgemerkt dat daar gaten werden geboord, en had toen aan reparatiewerkzaamheden gedacht. 

Maar het zat helemaal anders, legden de twee mensen uit. Zij waren de ouders van één van de makers van een kunstwerk. En ze vroegen of ik een foto wou maken van hen bij het kunstwerk van o.a. hun dochter. Wat ik deed.

Maar wat was het kunstwerk nou?




Nou, dit. 
Ik dacht aan misschien een plattegrond, zoiets als hier. Of een labyrinth? Of groot formaat braille? Bij dat laatste stelde ik me meteen blinde mensen scharrelend over de vloer voor. Maar nee. 

Het is een 'tapijt'. Zo werd mij verteld. Als je goed kijkt zie je dat het symmetrisch is, zeiden ze. Maar door de schuine plaatsing vond ik dat moeilijk te zien. Een tapijt gemaakt van zg. meetspijkers. Ik heb wel eens over die dingen geblogd naar aanleiding van een foto die ik maakte, klik op de link. 




Op het hoekje van de stoep vind je een hint. 




Geen gewone meetspijker. Maar eentje van We Make Carpets. Zij maken tapijten van allerlei materialen, deze kunstenaarsgroep.

Wat leuk! Als ik die mensen niet gevraagd had wat ze aan het fotograferen waren, had ik dit nooit geweten. En was ik er nietsvermoedend aan voorbijgelopen!


23 opmerkingen:

  1. Wel bijzonder, maar of ik het mooi vind...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Maar ik vind dit zelf wel heel mooi. Subtiel en niet zo opdringerig.

      Verwijderen
  2. Wat heeft de gemeente Deventer toch een leuke, progressieve, artistieke dingen. Ik las ook je blog https://judybubbels.blogspot.com/2022/07/saai-toch-niet.html nog eens over. Eigenlijk een beetje jammer dat de meeste mensen er waarschijnlijk overheen lopen zonder te beseffen wat het is? Zo'n klein meetspijkertje zie je snel over het hoofd. Wat een leuke ontmoeting, dat je deze ouders bezig zag en dat zij het uit konden leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk inderdaad dat veel mensen het niet zal opvallen. Daarom is het juist zo'n verrassing om het te ontdekken.

      Verwijderen
  3. Ik vind dat toch wel erg leuk, jammer dat veel mensen het niet zullen opmerken. Ik heb op de site gekeken van we make carpets, ze maken echt bijzondere dingen, heel creatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat meer mensen daar achteloos overheen lopen, niet wetende dat het kunst is. Ik zou zelf ook gedacht hebben dat het iets voor blinde mensen was.. of tegen uitglijden, zulke gladde stenen kunnen als het regent best glad worden denk ik. Eigenlijk is het dan óók nuttige kunst..! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo kun je het ook zien: nuttige kunst. Het is daar wel overdekt, maar het zal ondanks dat best wel nat worden.

      Verwijderen
  5. Wat een mooi tapijt. Heel leuk gedaan. Ik heb even op de site gekeken en wat een mooie dingen worden er gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ga toch eens beter opletten. Ik loop er wel langs, maar nooit gezien. Dus vaker Deventer in en niet alleen voor een boodschap. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is er nog niet zo heel lang, Dini. En het valt ook niet erg op.

      Verwijderen
  7. Wauw, wat mooi! Dit vind ik de mooiste soort kunst: die 'opgaan' in de omgeving. Prachtig. En wat maakt die kunstenaarsgroep bijzondere 'tapijten' zeg. Wat een ontdekking. Ik word met terugwerkende kracht nog een beetje trotser op 'mijn' voormalige woonplaats, dat daar dit soort dingen kunnen, en gebeuren! groetjes, Anuscka

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is straatkunst en ik vind het wel mooi. Verrassend, zoiets verwacht je niet onder je voeten in een stad. Mooie andere patronen op de site.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig, vind ik het. En is Deventer ook niet bekend om zijn tapijten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eh nee, geen tapijten. Wel Deventer koek.

      Verwijderen
    2. Josephine uit Deventer16 september, 2023 09:49

      Tot 1978 werden in Deventer tapijten gemaakt. De tapijtfabriek stond in de Smyrnastraat.

      Verwijderen
    3. Wel tapijten dus. Dankjewel voor de info, Josephine! Leuk om te weten.

      Verwijderen
  10. Zulke initiatieven, ik hou ervan. ga het bekijken als ik weer in Deventer ben.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.