Pagina's

06 september 2023

senioren momentjes


'Senior moments' heet het in het Engels. Ze bedoelen dat je niet op een woord kan komen, of dat je niet meer weet waar je je bril hebt neergelegd. Bij mij is het vaak: waar heb ik mijn kop koffie gelaten? Vaak vind ik die dan terug in de... magnetron, omdat ik hem eerder vergat en even wou opwarmen. Inmiddels is ie dan opnieuw afgekoeld.

Waarom schrijf ik erover? Nou, ik heb sinds enige tijd een nieuwe smartfoon. Eén die stukken smarter is dan mijn vorige. Ik word ingewijd in het fenomeen van beeldbellen. Wat heel leuk is met een pasgeboren kleindochter. Het verbaast me hoe snel ik gewoon zelf met nieuwe functies leer omgaan. Maar er blijven altijd dingen over waar ik echt de ballen van snap. Een voorbeeld: op mijn oude telefoon kwamen de foto's uit Whatsapp gewoon bij mijn foto's te staan, heel handig. En nu ineens niet meer. Vast een kwestie van Instellingen. Maar waar? En hoe?

Ik ben kampioen googlen. Ik vind altijd wel een antwoord, want er zijn meer mensen zoals ik. En heel vaak vind ik mijn antwoord dan op een website die Seniorweb heet. Hilarisch vind ik dat. Maar afgezien daarvan, heel handig!

En dat roept ook herinneringen op. Want er kwam bij ons al heel vroeg een pc in huis. Mijn zoon is opgegroeid met dat ding. En ik groeide mee, al liep en loop ik altijd een flinke stap achter. Herinner je je nog MS-DOS? Wat een overgang was dat toen Windows zijn intrede deed! Nu weten we niet meer beter. Maar toen vond ik het verschrikkelijk. Er werd flink gemopperd in ons huis. Door mij dan. Ik kon het woord Windows niet meer horen. Maar mijn zoon kon het mij met engelengeduld altijd prima uitleggen. Vandaar dat briefje dat ik bewaarde.

Ook leerde ik op de administratieve opleiding die ik toen deed, werken met tekstverwerker WordPerfect. Volkomen achterhaald, toen al. Want Windows en Word waren al in opkomst. Maar van het oude WordPerfect heb ik wel geleerd om om te gaan met 'codes'. Zelfs met bloggen heb ik daar wat aan. Want als je linksboven op het 'potloodje' klikt bij het schrijven van je blogje, dan kun je in de HTML-weergave kijken. En dat kan soms reuze handig zijn. Als dingen in de opstel-weergave niet doen wat je wil.

Enfin. Zo hobbel ik altijd een stukje achter de feiten aan. Maar tot nu toe kan ik het bijhouden. En zo niet, dan is er altijd nog Seniorweb. 

28 opmerkingen:

  1. Hier doet mijn man alles met laptop,tablet en telefoon. Het zou moeilijk worden,om me daar in te verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat doen wij vrouwen: de 'moeilijke' technische dingen aan mannen overlaten. Maar wat als die man er niet is, of wegvalt? We kunnen veel meer zelf dan we denken.

      Verwijderen
  2. Ik ben echt stom in die dingen. Heb er ook geen zin in. Dat briefje is geweldig. Nooit wegdoen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik realiseer me dat ik het ook wel zelf moest uitzoeken omdat ik geen man in de buurt had, behalve mijn zoon.

      Verwijderen
  3. Hier ben ik iets handiger met telefoon en iPad. Maar mijn man heeft meer geduld. Dat van dat potlood snap ik niet, maar ga ik zeker uitzoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat potloodje brengt je naar de html-codes, maar dat erg ingewikkeld als je niet weet wat het betekent.

      Verwijderen
  4. Door dingen zelf uit te vinden, leer je het best. Maar leuk om zelf te zoeken en te proberen, vind ik het niet. Wij bloggers kunnen best veel, vind ik al loop.ik ten opzichte van kinderen en vooral.ook kleinkinderen lichtjaren achter.. ik kan er mee leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, in zekere zin wel herkenbaar. Mijn koffie zou ik nooit kwijt zijn, maar ik kan b.v. wel naar de kelder lopen en vergeten zijn wat ik nu eigenlijk wilde pakken...
    Seniorweb is fijn hoor... Daar wordt het goed uitgelegd.
    Ik ben gek op dingen uitvogelen en zodoende heb ik soms van alles zitten veranderen en dan lukt het me soms niet meer om het goed te krijgen.
    Gelukkig heb ik 2 ict zonen en die maken het no time weer in orde.
    MS dos.. ja, daar begonnen we mee... En dikke computerschermen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben net als jij, ik hou ook van dingen uitvogelen. Die ict zonen zijn heel handig! :)

      Verwijderen
  6. Seniormoments.. doorlopend heb ik die hahaha.. net nog bij de kapper, pakte ik bijna de telefoon die daar lag in plaats van mijn bril die ernaast lag.. en dat kwam niet omdat ik het zonder bril niet goed zag..! 'Gewoon verstrooid' zei men vroeger..! ;-) Ik heb een hekel aan het verslavende van die smartphones.. dus heb ik nog steeds uitgesteld er zelf eentje te nemen.. ben bang dat ik nu de slag gemist heb en nooit meer bijgeraak. Ik ben wat computers en zo betreft ook geen 'uitzoeker'.. heb daar echt totaal geen zin in.. het moet werken voor mij en dan is het algauw goed. Vriendlief lacht soms weleens met me, als ie ziet met wat een een omwegen ik dingen voor elkaar krijg op de pc.. dat kan allemaal veel handiger en korter zegt ie dan.. maar dat laatste, dat is toch het belangrijkste, dat je het voor elkaar krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag ook lang het nut niet van een smartfoon. Maar ik vind contact houden via whatsapp inmiddels reuze handig. Veel handiger dan de mail. En het is zo makkelijk om foto's uit te wisselen. Want ik krijg elke dag foto's van mijn kleindochter, hartstikke leuk! En beeldbellen... ik moet er nog aan wennen, maar het wordt misschien ooit gewoon. :)

      Verwijderen
  7. Regelmatig weet ik een naam of woord niet meer. Wel weet ik dan en zeg het, Het zijn 2 lettergrepen, het zijn 3 lettergrepen. Heel irritant. Wij kijken dit jaar weer eens naar "Wie is de slimste", afgezien dat ik heel veel vragen over NB-ers niet weet, we weten niet eens over wie het gaat, roep ik regelmatig bij een antwoord wat ik wel weet, ha.... 3 lettergrepen.
    Ik ben de trotse bezitter van een certificaat Word Perfect. Ik heb computers altijd hartstikke leuk gevonden. Rommel ook wel in HTML.
    Het is verbazingwekkend hoeveel ik kan vinden via Google. Ooit vond ik een oplossing voor een technisch probleem bij Google Earth voor een vriendin. Ik wilde het op haar laptop installeren, het ging heel gek. Ik zet op Google de vraag die ik heb, een lange vraag, en..... het perfecte antwoord. Zij zei: "Doe je dat zo????

    Senior web, ook zo'n fantastische informatiebron.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kijk ook graag naar De Slimste Mens. En roep dan ook van alles. Ja, BNers van tegenwoordig daar weet ik ook niks van.
      Inderdaad, met Google kom je heel ver, weet ik ook uit ervaring. Leuk, hè, we komen er wel uit!

      Verwijderen
  8. Heel herkenbaar stukje, zowel over het geheugen als over computers. MS-Dos en WP en later schakelde je gewoon over naar Windows en Word. Google gebruik ik ook heel veel om dingen op te zoeken of uit te vinden en als ik het echt niet weet heb ik gelukkig ook een it-er als zoon. Ik heb computers van het begin af aan altijd leuk gevonden en ik ben helaas ook wel een beetje verslaafd aan mijn telefoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tieval. In de auto zei ik tegen mn lief. Daar zou ik wel een blogje over kunnen maken. Over mijn eerste kennismakingen en frustraties met de pc. Zelfs nog over de Comodore hihihi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Comodore hebben we nooit gehad. Maar dat was wel het begin, hè.

      Verwijderen
  10. Ha ja, Seniorweb heeft me al vaak geholpen.
    Mij eerste computerervaringen waren met WP-7, een cursus gegeven aan ouders van leerlingen om die te kunnen helpen eventueel.
    Nou dat helpen ging andersom, maar ik vond het wel leuk.
    Later moesten we een soort "rijbewijs" ja echt zo heette dat halen.
    daar stak ik eerlijk gezegd net iets meer van op.
    Maar het blijft een uitdaging als er iets misgaat of nieuw is 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de leerlingen hadden het sneller onder de knie dan de ouders. Dat geloof ik meteen! :)

      Verwijderen
  11. Mijn eerste computercursus op het gebied van tekstverwerken was me aangeboden door het uitzendbureau in 1985 en was Visietekst, Daarna heel wat andere in de praktijk geleerd. Eigenlijk is een cursus pas nuttig als je de eerste beginselen al beetje kent.
    Ik heb eigenlijk nog nooit op Seniroweb gekeken maar zal het onthouden

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vergeetmomentjes zijn van alle tijd, maar ze vallen nu wel meer op. Heerlijk vond ik dat gedoe met de computer, laptop, smartphone. Ik durf en doe veel. Je kan je haast niet voorstellen hoe snel ontwikkelingen gaan. Mijn zus had een computer die je moest opstarten met van die grote schijven, Toevallig kwam ik laatst nog certificaten tegen van tekstverwerking, bestandsbeheer, etc. Begin 90’er jaren hadden alleen de leidinggevenden van het ziekenhuis een pc, wat heb ik moeite moeten doen om er 1 te krijgen voor de activiteitentherapie. Eind 90’er jaren gebruikte ik veel de boeken van seniorweb om patiënten wegwijs te maken op de pc in kader van revalidatie. Nu zoek ik er af en toe wat op, als ik het op andere sites niet kan vinden of het te moeilijk wordt uitgelegd. We hebben er ook een abonnement en in het kwartaalboekje staan veel leuke weetjes. Geniet van alle nieuwe mogelijkheden met smartphone. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kwam ik ook achter, dat je een abonnement kunt nemen op Seniorweb. Daar ga ik ook eens naar kijken.

      Verwijderen
  13. Google is your friend zeg ik altijd, ik zoek van alles op, echt heel veel en beland met vragen over telefoon of laptop ook vaak op Seniorenweb. Dit meisje heeft daar geen moeite mee hoor, als ze maar duidelijk antwoord hebben op mijn vraag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Google bestaat 25 jaar, maar we kunnen niet meer zonder. :)

      Verwijderen
  14. Oh Judy I am just like you when it comes to where I put my coffee cup...first place I look is the microwave (LOL)! Yes google really does help us but am so glad for your tip regarding Seniorweb. I am also going to get help from my nephew when I set up my new computer. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. That's so funny, Debbie! :) Seniorweb is a Dutch site, but I hope they translate well. We can't do without those sons or nephews. :) Hugs!

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.