Pagina's

29 september 2023

werkzaamheden



Overal in de binnenstad vinden wel werkzaamheden plaats. Die probeer ik meestal uit beeld te houden, maar deze keer nu eens niet.
Ik kreeg zomaar een inkijkje in een binnentuin omdat er gewerkt werd en de poort wagenwijd openstond. Er moeten zich prachtige tuinen bevinden achter al die oude gevels in Deventer. Ik zou dolgraag hier en daar eens een blik willen werpen. Sommige zijn heel groot. Deze zag er niet zo groot uit, maar er was wel wat moois van gemaakt, zo te zien. 

Ook achter de poort waar zich de restanten van de Mariakerk bevinden werd gewerkt.





De poort hierboven wordt helemaal gerestaureerd. Hij bevindt zich in de Spijkerboorsteeg. Hij leidt naar de achteringang van het VVV en de prachtige verborgen kerk in het Penninckshuis. De hoofdingang zit aan de Brink. Rechts zie je een foto die ik in 2017 maakte. En nu wordt hij helemaal schoongemaakt en in volle glorie hersteld. 

Werkzaamheden in de binnenstad worden voor zover mogelijk vooral op maandagen gedaan, als het rustig is. Om opstoppingen in de smalle straatjes zo veel mogelijk te vermijden. Zo is hier en daar de laatste tijd de straat opgebroken. De reden is dat de straatklinkers nogal beschadigd zijn met het verwijderen van de 'corona-streep'. Ik schreef er eerder over (klik op de link).
Nu worden de beschadigde klinkers vakkundig omgedraaid. Zodat elke herinnering aan het bestaan van corona is uitgewist. 



18 opmerkingen:

  1. Hebben ze bij jullie niet iets van een jaarlijkse openstelling van een aantal van die tuinen? Ik heb dat wel eens meegemaakt in Amsterdam en toen een flink aantal tuinen gezien waar ik het bestaan niet eens van vermoedde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat zou een goed idee zijn. Ik heb af en toe wel binnentuinen gezien, als ik in zo'n pand moest zijn. O.a. bij de Open Monumentendag.

      Verwijderen
    2. hier is er ook open-tuinen-dag af en toe

      Verwijderen
  2. De Mariakerk ontdekte ik in mei 2007 toen ik mijn eerste kleinkind rondreed in de kinderwagen. De deur stond op een kier en in die stille ‘geheime’ tuin bloeide een boompje. Het was zo mooi! Jammer dat er nu gewerkt wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Ja, zo ben ik er ook achtergekomen: de deur op een kiertje. Echt een geheime plek is het.

      Verwijderen
  3. Aantrekkelijk hoor, al die geheime plekken. En ik ben altijd zo verheugd dat er geld is voor herstel waardoor deze historische straten zo mooi blijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, het zou mooi zijn wanneer tuinen open gesteld worden. De streep is nog een beetje zichtbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om iets van een tuin te zien en mooi dat de poort gerestaureerd wordt, echt de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is een mooie poort en hij zag er verwaarloosd uit de laatste jaren.

      Verwijderen
  6. Ja, leuk is dat als je zo eens naar binnen kunt gluren hehe. Hier zijn er wel 'opentuindagen' geweest.. dat mensen hun doorgaans dichte tuinen openstellen voor het publiek. Weet niet wanneer dat precies is, volgens mij eind juni, als wij meestal op vakantie zijn.. ik heb 'm in ieder geval nog nooit meegemaakt. Maar je kunt hier in ons 'tuindorp' de meeste tuinen gewoon zien vanaf de straat of de achterpaden.
    Die poort wordt mooi.. met het opschrift weer in goud! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, in mijn vorige woonplaats Zeist ging ik ieder jaar naar die open tuinen. Maar hier in de binnenstad in ieder geval heb ik het nog nooit gezien, jammer genoeg.

      Verwijderen
  7. Leuk die onverwachtse inkijkjes. De omgekeerde straatstenen zag ik toen ik een snel boodschapje in de stad deed. De coronastreep zie je niet meer, maar bij de Hema zag het er rommelig uit. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie tuin op de eerste foto. Jammer dat je niet naar binnen kon. Ik heb nog even bij je linkjes gekeken. War was het toch een vreemde en nare tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik hou van gluren. Als we in Limburg wandelen, daar waar huizen zijn met die mooie binnenplaatsen loop ik altijd even een stukje naar binnen. In Frankrijk hetzelfde, als er een deur of poort openstaat ga ik even kijken terwijl manlief fluistert dat ik terug moet komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Judy lovely peeks into gardens and courtyards. I took time to go back and revisit some of your old posts from covid days. I am glad to see that they have repaved and done away with the dividing line. That time in history seemed like it would never end. Hope you are enjoying a lovely start to October. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Elke keer als ik een dergelijk blog (met vooral foto's) van jou lees, weet ik weet waarom ik zo graag in de binnenstad van Deventer woonde, en waarom ik daar nog steeds af en toe heimwee naar heb. Ik vermoed met jou dat er achter de vele mooie poorten en gevels heel wat sprookjesachtige tuinen bevinden. Misschien kun je het eens ergens als idee droppen? Een open-tuinen-dag in Deventer?
    En die 'corona-streep'... fijn dat die verdwijnt.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.