Pagina's

11 september 2023

open monumentendag



Ik liet gisteren al iets zien dat ik in het kader van Open Monumentendag bekeek. Maar dit was mijn hoofddoel.

Ik was al vaker langs dit gebouw in de Kleine Overstraat gelopen, en had er nooit iets bijzonders in gezien. Behalve misschien die brievenbus in de gevel. Het stond op de lijst voor Open Monumentendag en het was mijn keus dit jaar om nader te bekijken. 

Het is een bijzonder gebouw, lees ik. Erachter zit een middeleeuws woonhuis. Er is een binnentuin en ook een rococozaal uit 1780. En ja het was inderdaad ooit een postkantoor. Allemaal redenen om eens binnen te kijken. Maar bovenal is het nu een beeldhouwatelier van Karoly Szekeres. En al dat beeldhouwwerk is wat onmiddellijk mijn aandacht trok.

Dit zie je al meteen in de hal als je binnenkomt. Een proeve van het werk van de kunstenaar.





Er is een mooie houten trap naar privévertrekken. Je ziet er nog een klein stukje van op de foto hierboven. Dan kom je in een grote atelierruimte. Je herkent nog de vroegere loketten van het postkantoor.





Midden in de ruimte staat een fraaie gietijzeren kolom. Men vertelde mij dat het gemaakt is door dezelfde fabriek die ook de muziekkoepel in het Worpplantsoen maakte. Ik vond er dit over. Een goede reden om ook een keer met het pontje naar die koepel te gaan kijken. 

Maar eigenlijk was ik het meest gefascineerd door alle kunst die overal in het atelier stond. Ik fotografeerde maar door links en rechts.






De lifesize versie van de Zuster en Broeder hierboven vind je op de trappen van het Geert Grootehuis. Ik maakte er laatst nog een foto van

Hieronder zie je het ontwerp en het resultaat van een snijraam. Erbij staat de uitleg over het wilgenroosje.





Maar er was dus ook de rococozaal. Die zie je hieronder. Erin waren twee muzikanten al bezig voorbereidingen te treffen voor het concert dat ze hier gingen geven. Deze zaal is door de kunstenaar prachtig gerestaureerd. 





Links door de ramen heb je uitzicht op een prachtige binnentuin. Zie je die twee vogeltjes?
Enfin, prachtig allemaal. Ik kwam ogen tekort.


22 opmerkingen:

  1. Die open monumenten... wat is dat ook een top-idee. En wat is het leuk om ergens naar binnen te mogen waar het normaal nooit mag of kan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had nog veel meer willen zien, maar moest echt een keuze maken. Echt superleuk.

      Verwijderen
  2. Wat een cadeautje om daar zomaar binnen te mogen kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat moet dat heerlijk zijn om in zo'n mooi atelier te mogen werken. En wat goed dat je juist hier ging kijken. Ook fijn voor ons!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig! Dat was een goede keuze van je om daar heen te gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een getalenteerd kunstenaar, ik snap dat je ogen tekort kwam en het pand zelf is ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De naam van de kunstenaar komt me bekend voor.. is hij niet de maker van dat monumentje vlakbij de Lebuiniskerk? Kan me voorstellen dat je ogen tekort kwam daar! Mooi doel voor Openmonumentendag!
    Heb de link naar die muziekkoepel ook even aangeklikt.. ik ken die dingen eigenlijk alleen maar met een 'verhoogde bodem', dus ik vond 'm wel speciaal. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan de zijkant van de Lebuinuskerk staat een verzetsmonument. Wikipedia zegt dat die gemaakt is door Dirk Wolbers.
      Ja, die muziekkoepel ga ik ook eens bezoeken. Nu ik er meer over weet, is dat een mooi doel voor een volgende keer. Mijn wandelradius is nog niet zo groot, maar dit is te doen denk ik.

      Verwijderen
    2. Nee, die bedoelde ik niet.. er staat daar schuin tegenover de kerk zo'n mooi vrouwenbeeldje in zwarte steen (er vlak achter was zo'n mooi bovenlicht met een engel?).. ik dacht dat het ook een herdenkingsmonumentje was.. heel erg in de stijl van je laatste foto hier.. denk wel dat het van hem was hoor.

      Verwijderen
    3. Heb het gegoogeld.. het is het Indiëmonument.. volgens mij had jij het ook eens op de blog! :-)

      Verwijderen
    4. O ja, je hebt gelijk. Nooit gerealiseerd dat het door hem is gemaakt.
      Hier heb ik erover geschreven:
      https://judybubbels.blogspot.com/2022/08/indie-herdenking.html

      Verwijderen
    5. Ik heb er over geblogd toen ik met blogvriendin Noortje eens in Deventer op wandel was.. 2016-17 of zo was dat.. toen heb ik de naam van de maker opgezocht en was ik abuis, dacht dat Karoly een vrouwennaam was.. vandaar dat die naam is blijven hangen denk ik. :-)

      Verwijderen
    6. MizzD: Karoly Szekeres heeft het Indië monument op het Grote Kerkhof gemaakt, misschien bedoelde dat. Hij heeft nog veel meer beelden in Deventer gemaakt.

      Verwijderen
    7. Ja, wat goed. Nooit geweten van deze kunstenaar. Wat leuk dat al die info naar boven komt door één blogje. Bedankt mizzD en Josephine!

      Verwijderen
  7. Geweldig en dat allemaal in/bij dat ene gebouw. Wat is daar veel te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben laatst nog door de kleine overstraalt gelopen. Ik moest even goed in mijn herinnering duiken, maar weet nu waar het is. Wat prachtig daarbinnen en ook de binnentuin. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verrassend, hè, wat er binnen allemaal te zien is! En een joekel van een binnentuin. Dat verwacht je niet.

      Verwijderen
  9. Dat was zeker puur genieten Judy, wat een prachtig beeldhouwwerk
    was daar te bewonderen. Ohh wat had ik ook graag daar rond willen lopen.
    Het lijkt me ook fantastisch om zo'n enorm pand als atelier te hebben,
    de sfeer was echt aangenaam voel ik bij het zien van je foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een goed keus maakte je, Judy. Niet alleen een rpachtig huis maar ook nog een die mooie kunst die je zomaar in dat atelier mocht bekijken. Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een genot om op zo'n plek te mogen en kunnen werken! En hoe bijzonder om daar een kijkje te kunnen nemen. Prachtig! Groetjes, Anuscka

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is een prachtig initiatief: Open Monumentendag. Zomaar ergens binnen mogen kijken, waar normaal de deuren gesloten zijn. Dank je wel voor deze rondleiding. Het niet kunnen stoppen met foto's maken herken ik wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.