Pagina's

27 september 2023

de boel de boel laten...



...en gaan wandelen. Dat deed ik gisteren. En ik ging richting de IJssel. Jammer van het grijze weer. Maar ook dan is het water rustgevend. Ik zat even op een bankje. En keek hoe deze roeiers zich in het zweet werkten. Ik was op zoek naar zen.




Stiekem had ik ook een ander doel met deze wandeling. Ik was op zoek naar een nieuwe koffieplek. En die vond ik bij Mimik. Ja, ook theater en bioscoop. Maar mij ging het nu om het café.

Op deze plek stond vroeger een lelijke jaren 50 blokkendoos. Er zat een gymzaal in, geloof ik. Ik heb het afgebroken zien worden, en er kwam dit theater voor in de plaats. Heeft wel wat voeten in de aarde gehad, ik meen me te herinneren dat het veel duurder werd dan begroot. 

Ik nam plaats op het terras aan de IJsselkant, min of meer verscholen achter de restanten van de stadsmuur. Er is uiteraard ook een café-restaurant binnen, met o.a. een balkon boven, waar je over die muur heen kunt kijken naar de IJssel. Maar daar ben ik niet gaan zitten, ik was bang dat ik me wat ongemakkelijk zou voelen in mijn eentje in zo'n chique gelegenheid. Maar eigenlijk viel dat alleszins mee.

Deze keer zat ik dus op het terras. En had dit uitzicht. Achter de fietsen, de muur en de auto's bevindt zich de IJssel. Hmm. Maar de koffie was goed. Al met al voor herhaling vatbaar.




Terug de stad in liep ik over het Grote Kerkhof langs de Lebuinuskerk.




De ondiepe waterpartij annex fontein leverde aardige weerspiegelingen op. Ik heb denk ik wel een beetje zen gevonden. Én koffie.



19 opmerkingen:

  1. De boel de boel laten, dat is heel mooi als je dat kan. En het lijkt me een fijne plek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke stadswandeling met de geneugten, die je dan ook tegen komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi om ook in de stad rustige plekjes te kennen . Maar aan de Ijssel is het eigenlijk altijd prachtig! Echt mijn favoriete rivier!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind water eigenlijk altijd rustgevend, zeker als je er met aandacht naar kijkt. Mooi plekje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn, een nieuwe plek voor 's morgens koffie drinken en zen worden. De website vind ik niet echt mooi. Ik zag bij Cineville de mooiste foto. Ik wens dat je hier heel wat fijne uurtjes mag doorbrengen. En weer opnieuw mensen leert kennen zoals bij je vorige plek.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je een nieuw plekje hebt gevonden en ja, af en toe moet je gewoon de boel de boel laten en iets doen wat je leuk vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Veel artikelen over dit filmhuis hebben in de krant gestaan. Het heeft de gemeente / gemeenschap veel geld gekost. En er was toch ook nog gedoe om het verleggen van het fietspad tbv terras. Hopelijk is de plek aantrekkelijk genoeg om jouw nieuwe koffieplek te worden. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat het zo enorm veel duurder werd kan ik me nog herinneren. Ook over dat fietspad. Alleen heb ik nou niet opgelet hoe het nou loopt. Het was ook wel gek, dat fietspad bijna over dat terras heen.

      Verwijderen
  8. Als je van een vast adresje houdt, is het mooi als je dat vindt hè.. dat ís al zen dan. Ik kan als ik op wandel ben niet steeds hetzelfde zaakje aandoen voor koffie.. want ik ben meestal geheel ergens anders op wandel hehe. Vandaag was ik in Asperen.. maar daar heb ik toevallig wél bij dezelfde bakker koffie gedronken als waar ik het in coronatijd 'to go' haalde hehe! Ik wandelde stukken langs de Linge.. véél smaller dan de IJssel, maar ook een mooie rivier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik héb een vast adresje, maar dat is maar een halve week open. En het valt niet mee om te kiezen uit de 250 horecagelegenheden in de binnenstad. Ik ging op maandagochtend bij de Hema ontbijten, een gewoonte voortgekomen uit toen ik nog in Zeist woonde. Maar het is daar echt niet leuk meer. Of deze plek een nieuwe vaste stek wordt, geen idee. Je kunt er niet ontbijten. Maar het is wel een zen plek.
      De Linge is ook zo'n lieflijke rivier. Bochtig.

      Verwijderen
  9. Ziet eruit als een fijne koffieplek, heel belangrijk voor je dagelijkse geluk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Grappige Zen . Mooie wandeling lekkere koffie. Heel wat anders dan uren in meneditatie zitten. Wij westerlingen bakken ze bruin 😁

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is altijd fijn om een fijn en lekker koffieplekje te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een gezellig stukje Judy! Ik heb de kaart bekeken en ik zag allemaal lekkere dingen voorbij komen, lijkt me een fijne plek!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat laatste plekje, aan die vijver, in zo'n mooi Parijs stoeltje, ik zou er uren kunnen zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat je je koffieplekje gevonden hebt, is vast voor herhaling vatbaar... en de zen? gelukkig, dat is dan mooi gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een bijzonder plekje! Ik denk dat ik Deventer deels niet meer herken, als ik er nu weer zou komen... dit is ook van 'na mijn tijd', maar leuk concept! Fijn als je hier een nieuwe vaste stek zou kunnen vinden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk inderdaad dat dit van na jouw tijd is. Ik ben er nog niet terug geweest, maar dat gaat beslist wel gebeuren.

      Verwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.