Pagina's

08 september 2023

gado gado - recept van mijn moeder



Super simpel. Super lekker.
Ik maakte het pas weer eens na een hele lange tijd.
Gado gado is een heel eenvoudig te maken Indisch gerecht. 
Ik doe het zoals mijn moeder het maakte: koude groenten met warme pindasaus. En rijst erbij.


Ingrediënten:

- sperzieboontjes, 6 min. gekookt zodat ze nog knapperig zijn
- taugé, de laatste minuut even meekoken, of in een zeef even kokend water overheen gieten
- reepjes komkommer
- ev. gesneden spitskool, 4 min. gekookt
- restje gekookte aardappelen, in plakjes gesneden

In mijn herinnering deed mijn moeder er ook gesneden rauwe andijvie bij. In plaats van de spitskool. 

- een hardgekookt ei (1 per persoon).

Erbij:

- gekookte rijst
- seroendeng
- gebakken uitjes
- kroepoek

Pindasaus:

- pindakaas
- scheut ketjap manis
- water
- ev. scheutje kokosmelk
- ik doe er zelf een pakje gado gado saus van Conimex bij voor de smaak

Verwarmen en goed roeren. 

Schik de groenten en de gekookte eieren mooi op een schaal.
Serveer de rijst, de bijgerechtjes en de pindasaus er apart bij, zodat ieder zelf kan nemen.


Mijn bijdrage aan: Recept van de maand. Elke tweede vrijdag van de maand. Een idee van Elizabeth.

23 opmerkingen:

  1. Lekkerrrrrrr! hou heel erg van de Indonesische keuken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een origineel recept. Lijkt me heerlijk, vooral met die aardappelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk ziet het eruit. In mijn opleidingstijd, Z-verpleegkundige, zat ik intern en het eten zat bij de ‘huur’ in. In de flat waar ik mijn kamer had, koketten we 1x per maand iets aparts. Ik heb toen vaak Indonesisch gekookt. Krijg er weer zin in door jouw recept. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er heerlijk uit en klinkt ook lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker! En zo leuk dat het een echt familierecept is!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Reacties
    1. Janny, ik kan niet bij jou reageren, ik weet niet waarom. Jammer want je hebt zo heerlijk recept gepost, dat ik absoluut een keer ga proberen.

      Verwijderen
  7. Klinkt heerlijk.
    Zo leuk, het RvdM initiatief.
    Ook dit recept ga ik opslaan en eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een heerlijk recept Judy, en het grappige is dat ik het in verleden
    vaak gegeten heb om dat het zo heerlijk is. Dus ben blij het hier
    weer tegen te komen. Mooi ook dat het een recept van je moeder is.
    ga het zeker weer een keertje maken.

    Zag net jou reactie bij Janny, en dat je niet bij haar kan reageren.
    Als je nu op Janny klikt, en dan aan de linkerkant klikt op Mijn Website,
    dan kan je wel bij haar reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk Judy, net wilde ik bij Janny reageren en nu
      lukt het mij ook niet meer, weet ook niet wat er aan de hand is.

      Verwijderen
    2. Nee het lukt niet. Ben even uitgelogd en weer ingelogd, maar dat maakt geen verschil. Hoop dat Janny het leest.

      Verwijderen
  9. Dat zie ik me wel eens maken, want ik heb het nog nooit gedaan maar het lijkt me goed te doen. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een lekker recept, mijn schoonvader maakte dit regelmatig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lijkt me een heerlijk recept, volgende week eens proberen:)
    Ook ik kan ja mer genoeg niet bij Janny reageren. Groetjes Juffrouw Ooievaar

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze staat ook nog steeds op mijn lijstje om te maken als stiefdochter met man en pubers komt om te lunchen. Zij eet geen vlees en kan niet tegen lactose en is gek op pindasaus. En ze houden van knapperige groentes
    v v v v v allemaal vinkjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ga dit recept beslist eens maken, we zijn gek op de Indonesische keuken. Moet wel even wachten tot ik weer in NL ben vanwege de ingrediënten.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat ziet er heerlijk uit! Maar alle ingrediënten zijn ook hier niet te krijgen. groetjes, Anuscka

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.