Pagina's

13 september 2023

groen balkontuintje dit jaar



Mijn balkontuintje was dit jaar wat sobertjes. Klik op de foto om groter te zien.
Ik had geen uitbundig bloeiende eenjarigen. De reden was dat ik niet te veel met aarde en potten wilde sjouwen om mijn spieren te ontzien. Ik richtte me alleen op vaste planten. Veel blad in allerlei vormen en groentinten. 

Natuurlijk bloeien sommige vaste planten ook. Zoals de ooievaarsbek (geranium) en het Mexicaanse madeliefje (erigeron). Maar ze lopen op hun eind. Ik knipte de uitgebloeide takjes af. Misschien komt er nog een herbloei, maar nu is alles groen wat de klok slaat.

Ik ben de naam vergeten van de plant met de kleine ronde donkergroene blaadjes. P.S. Het heet solanum. Ik kocht hem voor de variatie op groen. Net als het blauwgras (festuca glauca) omdat ik mijn vorige, die steeds lelijker werd, zo miste. Net een pruik.





Ik heb al jaren twee klimopjes, een groene en een bonte. Ik heb ze allebei gesnoeid, ze hadden inmiddels lange uitlopers. Snoeien zorgt voor nieuw fris blad. De bonte staat links van het blauwgrasje vlak bij de waterbak. 

De groene klimop staat op mijn tafeltje. De zon zette hem in de schijnwerpers. 
Ik experimenteerde wat met een fotoprogramma om de afleidende achtergrond effen te maken. Misschien ziet de foto er nu wat kunstmatig uit. Maar de klimopplant staat nu wel in het middelpunt.




Ik zag met de warme dagen weinig vogeltjes op mijn balkon. Waar zouden die uithangen met een hittegolf? Er is in die hele hete week weinig van de voedercontainer gegeten. Maar nu komt er weer af en toe een meesje eten. En regen houdt ze niet tegen vandaag.

Veel groen dus. Maar ik sluit niet uit, dat ik straks weer aan de winterviolen ga. En dan koop ik die ongetwijfeld bij mijn favoriete tuinplantenkraam op de markt. 


21 opmerkingen:

  1. Groen is mijn lievelingskleur, maar ik hou ook van bloemen en krijg nu acuut zin in violen. Die vergeet ik altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook mijn lievelingskleur! Nog even geduld met de violen, ze zijn er nog niet.

      Verwijderen
  2. Het ziet er gezellig groen uit, op jouw balkon! groetjes, Anuscka

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De zwartkopmeesjes hebben deze zomer in de heggen op het dak van de Boreel doorgebracht. Als je over het pad daarboven liep vlogen ze voor je uit naar de Buitengracht. Het waren er veel. Erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er zijn zoveel tinten groen, alleen daar al naar kijken is al mooi!
    Met dat warme weer zagen wij ook geen vogeltjes en ook geen bijen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Winterviolen, sinds ik die ontdekt heb koop ik ze ieder jaar. Ik vind je tuintje zo mooi. Prachtige foto maakte je ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je goed kijkt, zie je dat de bovenste foto uit twee aan elkaar geplakte foto's bestaat.

      Verwijderen
  6. Ik heb in de tuin eigenlijk alléén maar vaste planten die bloeien..! ze bloeien inderdaad vaak niet zo lang als eenjarigen, maar ja, dií hebben niet zo lang de tijd hè hahaha! Heb wél met opzet wat groenblijvende struikjes met bont blad bijgekocht een paar jaar geleden.. een bonte rododendron en aucuba bijvoorbeeld.. om in de winter ook een beetje variatie en kleur in de tuin te hebben. Ik vind die foto met het hederaatje juist mooi.. als je niks geschreven had, had ik er helemaal niet bij stil gestaan dat je die achtergrond kunstmatig effen gemaakt hebt.. knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, variatie is leuk. Als je in potten tuiniert is je eerst keuze eigenlijk eenjarigen. Maar voor het 'tuingevoel' vind ik het leuk om vaste planten te kiezen. Het lukte afgelopen winter niet goed om alles de nachtvorst door te krijgen.

      Verwijderen
  7. Al met al vind ik het er gezellig uitzien, wat ik zo mooi vind is het verschil in de groene kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt een leuk balkon. Ik vind het knap dat je planten blijven groeien en bloeien. Op ons balkon lukt het nog steeds niet. Die wintervoorraad zijn een goed idee, lekker kleurig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, niet alles heeft de nachtvorst in het voorjaar overleefd, hoor. Ik heb wel wat vervangen. Maar de klimopjes overleven alles: vorst, hitte, droogte en nattigheid.

      Verwijderen
  9. Bij mij in de voortuin is bijna alles groen op dit moment. In de achtertuin wel kleur. Ik vind dat jou planten in pot het nog goed doen. Winterviolen maken balkon, tuin of terras vrolijk. Ik ga er binnenkort ook wat halen. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb hier een bonte klimop op pot staan die ik meeneem naar Nederland voor op het balkon. Het is al een oudje hoor, ik sleep hem iedere keer mee heen en terug. Heb hem gisteren ook een beetje gesnoeid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk, die pot die steeds mee gaat. Ik hou van klimop.

      Verwijderen
  11. Ziet er leuk uit, zo'n groen balkon! Wij zagen met die warmte ook nauwelijks vogels in de tuin, terwijl we er de weken daarvoor juist veel meer zagen dan vorig jaar. Hopelijk komen ze weer snel terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook een paar potten groen geven al een "natuur-gevoel"

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie verscheidenheid aan bladvormen. En ja winterviolen, die zijn geweldig. Als het vriest stopt alles, en daarna gaan ze gewoon weer door. Zo leuk, heb ze ook vaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Judy your pots of greenery look so healthy. Love the idea of growing violets for winter. Hope you have a great weekend. Hugs!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.