Pagina's

02 april 2020

vuilnisophaaldag en kraanwater



Gisteren en eergisteren was ik al weer om 8 uur aan de wandel. Bed uit, aankleden en hup de deur uit. Zonder make-up. Toch niemand die het ziet. Stevig doorstappen voor de broodnodige lichaamsbeweging. Vóór corona ging ik de laatste tijd wat later, zodat ik aan het eind mezelf kon tracteren op een kopje koffie of ontbijtje in de stad. Maar dat kan nu even niet. Mijn ontbijt wacht nu thuis op me.

Het is stil in de stad. Maar er is wel bedrijvigheid. Veel panden staan in de steigers voor renovatie- of schilderwerk. En daar wordt gewoon doorgewerkt. Ook wordt er in de vroegte schoongemaakt en de openbare prullenbakken geleegd. Overal kom je de schoonmaakwagentjes tegen.

Ik wou onderweg leuke bloembakken en geveltuintjes fotograferen. Maar dan moet je niet op stap gaan op vuilnisophaaldag. Want dan krijg je dit (zie boven). De geveltuintjes hou je dus nog van me tegoed.

Ik vond wel een tekst op een muur in de Vleeshouwerstraat. Is het een bijbeltekst? Wie is J.P.? Kan er dus weer niets over vinden.

Later toegevoegd:
Iemand op Facebook vertelde me dat de schrijver van het gedicht Jos Paardekoper is, Deventer stadsdichter van 2007 - 2009. Hij schreef het gedicht, vrij naar Genesis, op verzoek van de eigenaren van de keramiekwinkel die in het pand gevestigd is. Lees hier. 
Er is een hele site over straatpoëzie.




En in de Assenstraat zag ik dit: Mineraalwaterfabriek. Daar vond ik wel wat over. In 1923 bottelde een meneer Spoelstra Deventer grondwater. What's in a name?

En toen vroeg ik me af waar ons kraanwater nu vandaan komt. Dat komt van Deventers Oer, een waterwingebied in Deventer. Het water heeft hier een gemiddelde hardheid, zeggen ze. Ik vind het water hier behoorlijk kalkhoudend. Heb gisteren mijn koffieapparaat ontkalkt. En schoonmaken doe ik met schoonmaakazijn. Maar ja, ik ben jarenlang verwend geweest, toen ik nog in Zeist woonde. Daar kwam het kraanwater uit hetzelfde gebied als S.ourcy. Over mineraalwater gesproken.

Klik op de link en je kunt opzoeken waar jouw water vandaan komt.

Hou je haaks!



17 opmerkingen:

  1. J.P kan zijnJaques Perk of Jan Prins

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is Jos Paardekoper, Deventer stadsdichter. Iemand reageerde op Facebook.

      Verwijderen
  2. In Egypte is zorg over het water omdat er in Ethiopië een dam wordt gebouwd en de Ethiopiërs zo water zouden kunnen tegenhouden. Toen ik dit hoorde dacht ik "waar krijgen wij ons kraanwater eigenlijk vandaan". interessant, he, om uit te zoeken. ik vind de teksten in Deventer zo leuk. Vraag me af of dit in Arnhem ook het geval is. Ik heb er nooit op gelet. Vind het zo leuk dat jij dit wel doet. Brengt mij ook op een idee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat gebeurt vaker in de wereld dat er dammen worden gebouwd, en mensen elders ineens zonder (drink)water zitten.
      Ik vond een site over straatpoëzie, ik heb hem aan het verhaal toegevoegd. Misschien is daar ook iets over Arnhem te vinden.

      Verwijderen
  3. Wel een prachtig pand, die mineraalwaterfabriek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hou van dat soort feitjes! Dat maakt wandelen ergens ook zo leuk. Fijne wandelingen nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yes, I love this kind of trivia also. It does make walking so much more interesting.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. And so much to see and wonder about in my town. Thanks for your visit, Chris!

      Verwijderen
  6. Dat is het voordeel van wonen in een oude stad, denk ik. Bij ons in Almere zie je dat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, maar jij ziet vast meer groen dan ik, denk ik. Al is het maar in voortuintjes.

      Verwijderen
  7. Leuk om dit soort feitjes uit en over je eigen woonplaats te leren kennen. Ik vind het gedicht erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Soms vind je iets terug op internet.. en soms dus niet en dan baal je. Heb vaak gehad dat er zelfs een infobordje bijhangt, maar dat ik dan denk 'aaach vind het wel op internet'.. en dan.. niet dus! hahaaa!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had toch echt flink gegoogled, maar vond niks. Iemand op facebook noemde de naam van Jos Paardekoper, en zo had ik een goede aanwijzing om verder te zoeken. Het is wel leuk om in deze tijd bezig te zijn met dit soort speurtochten. :)

      Verwijderen
    2. Zeker! geeft wat te doen hè. Maar die tegels aan de IJsselkade daar bij jou, die zijn écht niet te vinden!

      Verwijderen
    3. Ik weet het, heb me vorig jaar al rot gezocht. :)

      Verwijderen
  9. Wat is Deventer toch een leuke stad als ik je foto's zo bekijk. En hoe kwamen mensen er zo bij om van die teksten in de gevel te verwerken? Ik vind het leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deventer is de perfecte stad voor ontdekkingstochten in deze tijd, prachtig Judy!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties... hartstikke welkom!
Ze worden gemodereerd om spam te voorkomen.